En glasblåsare håller andan – ett samtal om att blåsa pipa och gamla Grillar

Det tar tio år att bli glasblåsare, tio år av lite blod, mycket svett och en del tårar.
– Men jag har aldrig tvekat, säger Hanna Grill. Det är som magi när ett glas svalnar och färger kommer till sin rätt.
Borgarnytt möter glaskonstnärinnan Hanna Grill och hennes vackra glas i en ateljé på Söder. Med utsikt över gamla fasader och glashyttan i blickfånget berättar hon om glaset och familjen Grills relationer till Stockholms Borgerskap.

– Den här randiga strumpan drar jag över handleden för att inte bränna mig så mycket. Jag skär mig egentligen mer än jag bränner mig, ler Hanna Grill när hon visar sina verktyg.
Att vara glasblåsare är ett tungt, svettigt och ganska så ensamt yrke. Tidigare var verktygen riktigt stora och tunga, ett typiskt manligt yrke, men idag finns det mindre och lättare pipor och saxar.
– Tjejsaxar, som de kallas för.

En idé föds

Hanna Grills glas är vackra, de är stilrena utan att vara opersonliga. Mjuka mönster formar sig i klara, rena färger och formen på glaset väcker en undran över hur hon gjorde.
– Jag blir glad när betraktaren ser att det är svårt och funderar över glasets tillkomst, säger Hanna Grill. På så sätt är jag teknisk.

Sällan har Hanna Grill råd att experimentera i glashyttan på vinst och förlust, det kostar för mycket att hyra in sig där. Därför kommer oftast idéerna när hon blåser något annat. Idén skissas sedan på papper som stöd för minnet, för att därefter utformas mer noggrant iateljén. Ibland krävs en form i trä eller grafit och då tillverkar Hanna Grill en pappersform som skickas till formmakaren i Småland.
Vad inspireras du av?
Det snirkliga i naturen; snäckor, blad och humle som skruvar sig.
– Men även oväntade inspirationskällor dyker upp, som för mina ikoner. De är inspirerade av de sönderkyssta ikonerna i greklands kyrkor, berättar Hanna Grill. Det lite pråliga och vackra i kyrkorna tilltalade mig under en resa.
– Jag tycker mycket om guld och använder bladguld till flera av mina glas.

Hanna Grill är uppväxt med vackra glas omkring sig. Självklart har även de gamla glasen inspirerat och gett nya idéer. Saftglasen har sitt ursprung i farfars stora grogglas men även 1700-tals glas och bruksföremål, såsom syltburkar och smörkrus, har präglat produktionen.

När Hanna Grill gifte sig drack brudparet vin i den grekisk-ortodoxa kyrkan. Bröllopsglasen hade bruden själv tillverkat, och de har därefter sålt mycket bra. Även de efterföljande barnen inspirerade.
– Utan att jag tänkte på det, gjorde jag stora runda former när jag var gravid, skrattar Hanna Grill.
Så naturen inspirerade även där, fast lite i smyg.

Ett glas blir till

Att blåsa glas är som balett, förklarar Hanna Grill. Rörelserna är rytmiska och sköna. Den heta glasmassan ligger i degeln och flyter. Det är 1130 grader varmt varje minut, året runt. Hanna Grill fångar an glaset och blåser luft i glasblåsarpipan. Därefter välsar hon, rullar glaset på järnbläcket, och kanske ska just detta glas blåsas i en form för att få sitt rätta jag. När det så är dags, knackar, eller puntlar, hon glaset från pipan och fäster det i en pipa utan hål. Här kan nu den öppna delen som släppt från glasblåsarpipan formas med hjälp av skärsaxen.
– Jag har skärsaxarnas Rolls-Royce, visar Hanna Grill stolt. Den är beställd från Dino i Italien och är oslagbar!
Med hjälp av blött, hårt packat tidningspapper formas det sista innan glaset får svalna i väntan på användning.
– Tro mig eller ej, men endast Dagens Industri funkar. Alla andra tidningspapper fastnar och bränner fast…

Mjukt som honung och skört som is

Hanna Grill visste tidigt att hon ville bli glasblåsare. Hon har alltid målat och ritat, och att besöka glashyttor gav henne ett lugn. Där trivdes konstnären i henne.
– Jag är så fascinerad av materialet. Det är mjukt som honung när du blåser det och skört som is när det är färdigt.

Hanna Grills väg till färdig glasblåsare är en livsväg fylld med passion och kamp. Efter gymnasiet gick hon förberedande konstutbildning och sedan på Nyckelviksskolan, en skola med inriktning på konsthantverk.  Där bekräftades passionen för glaset. Därefter kom hon in på Orrefors egen utbildning, en liten skola med en utbildning på två år.
– När vi åt lunch i byskolan ropade barnen ”Kommer ni från Hippiehouse?”, skrattar Hanna Grill. Vi var väl de enda svartklädda i hela småland….

Efter en plågsam sommarpraktik med tårar, ytterligare skola i Tyskland och därefter lycklig praktik i himmelriket hos glaskonstnärinnan Åsa Brant, landade så den inbitna Stockholmstjejen hemma på Söder. Här arbetade hon för Ulla Forsell tre dagar i veckan för att i två dagar per vecka kunna ägna sig åt sin egen glaskonst.
– Det är så underbart att få sätta på P1 och börja blåsa. Hyttan doftar värme och sött bivax som man smörjer verktygen med.
– Jag kan ha flera pipor på gång samtidigt och se hur glasen växer fram i de olika momenten, förklarar Hanna Grill. Det är trolleri varje gång det varma brandgula glaset svalnar och den blåa färgen framträder i takt med att temperaturen sjunker.

Fil mag i konst

När Hanna Grills barn föddes förändrades förutsättningarna för att kunna blåsa från morgon till kväll. Hon behövde en paus från piporna och hyttan, hon behövde hålla andan för en stund. Därför läser Hanna Grill just nu konstvetenskap med siktet inställt på en Fil mag. Det ger luft i vardagen och möjlighet att vara hemma mer, trots att studierna kräver sitt.
– Det gäller att inte tappa passionen för konsten när man läser teori, men det är också intressant med nya ämnen och infallsvinklar inom mitt område. Min kropp blir trött av att bara blåsa och jag har uppskattat studierna.
Hur ser framtiden ut?
Drömmen är att ha en egen hytta och att kanske arbeta deltid med att blåsa glas och använda resterande tid till något inom konstvetenskapen, tänker Hanna Grill högt.

Flera världar

Hanna Grill får inspiration av att leva i flera världar. Just nu finns den teoretiska konsten i kontrast till den heta glasblåsningen. Även styrelseposten i Stockholms Borgerskap är en värld att lägga till. En värld fylld av traditioner. Det står skrivet i stadgarna att det alltid ska sitta en Grill i Styrelsen för Stockholms Borgerskap. Hanna Grills förfader Abraham Grill var initiativtagare till det första änkehuset år 1724 och i Borgarhemmet finns det Grillska rummet fyllt med porträtt på Hannas släktingar.

När Hanna Grills pappa Claes fyllde 70 år och skulle finna sin efterträdare till styrelsen bad han sin dotter att ta över stafettpinnen.
Hur var din reaktion?
Jag ska erkänna att jag var mycket tveksam, berättar Hanna Grill, men det är så roligt! Det är en sfär som är olik mitt andra liv och det ger mig perspektiv. Dessutom tycker jag om alla de människor jag möter genom Borgerskapet, de bär på så många intressanta liv.

Kontrasterna mellan styrelserummet och hettan i hyttan är påtagliga. Hanna Grill trivs med båda, hon är en person med närvaro och värme. Hon tycker om stundens intensitet.
– Tänk att få blåsa ett kakfat för att därefter ta skärsaxen och varsamt fälla ut det!

 

Hanna Grill i korthet

Anna Johanna Grill Lyssarides, rakt nedstigande led efter Abraham Grill.

Född; 1965.

Gift med; Christer Lyssarides, med rötter i Grekland.

Barn; Stella 9 år och David 7 år.

 

Utbildning;

Stockholms Konstskola Nyckelviksskolan

Glasskolan, Orrefors

Bildwerk Frauenau, Tyskland

Assistent till Åsa Brandt och Ulla Forsell

Formgivare och glasblåsare åt Glasmuseet i Ebeltoft, Danmark 1995-96

Fil kand i konstvetenskap

Läser till Fil mag.

 

Styrelser;

Stockholms Borgerksap

Sveriges Konsthantverkare & Industriformgivare, KIF

Konstnärernas Riksorganisations bolagsstyrelse, KROSAB

Konsthantverkscentrum, KHVC

Formmuseets vänner

Har suttit som vice ordförande i Konsthantverkarnas styrelse 2000-2004


Stipendium;

Fabrikör J.L Eklunds hantverksstiftelse 1990-1993

Fredrika Bremerförbundets stipendium 1991

Estrid Ericsons stipendium 1995

Hans och Malin Ihres stiftelse 1995, 1996

Konsthantverkets vänners stipendium 2000

Konstnärsnämndens arbetsstipendium 2003

Du kan köpa Hanna Grills glaskonst genom Konsthantverkarna i Stockholm, Södermalmstorg 4.

Dela