Frågor och svar

Hur gör jag för att flytta till Borgerskapets äldreboende?

Du behöver ett beslut för plats på vård- och omsorgsboende från en biståndshandläggare i din stadsdel. Biståndshandläggaren ansvarar sedan för att placera dig i kö.

Måste jag ha biståndsbeslut från stadsdelen?

Ja

Vad ingår i vård- och omsorgsavgiften?

Mat och omsorg dygnet runt liksom tvätt och städ.

Ingår hyra i vård- och omsorgsavgiften?

Nej, den betalar du separat.

Får mina anhöriga hälsa på när som helst?

Ja

Finns det sjukgymnast och arbetsterapeut?

Ja. Vår egen sjukgymnast och arbetsterapeut ger vid behov stöd och råd angående gästernas fysiska förmåga och lämplig träning. Sjukgymnast och arbetsterapeut utför bland annat funktionsbedömningar, bostadsanpassningar, förflyttnings- och gångträningar samt utprovning av gånghjälpmedel och träningsredskap. De arbetar även med fallförebyggande åtgärder.

Finns det sjuksköterska tillgänglig?

Ja, sjuksköterska finns tillgänglig dygnet runt.

Finns det omsorgspersonal på natten?

Ja

Städning?

Din lägenhet städas varje vecka. Du behöver inte ha egen städutrustning. Fönsterputs sker en gång per år.

Får jag hjälp med tvätten?

Ja, var fjortonde dag tvättar vi dina kläder som ska vara märkta. Behöver du hjälp utöver detta faktureras kostnaden.

Ingår sängkläder och handdukar?

Ja, det ingår. Det enda du behöver tillhandahålla själv är kökshanddukar.

Kan jag ta med mig egna möbler?

Ja, allt förutom säng som vi tillhandahåller.

Finns läkare tillgänglig?

Geriatriker med medarbetare ansvarar för Borgerskapets läkarinsatser. För att vi ska kunna säkra hälso- och sjukvården under alla veckodagar och under hela dygnet är det önskvärt att du väljer honom som husläkare. Har du andra specialistläkare som du önskar fortsätta anlita går det bra, men det är viktigt att husläkaren då får information om vilka de är.

Kan jag få hjälp med läkemedelshantering?

Ja

Kan jag få tandvård på plats?

Ja

Hur planeras insatserna för omvårdnad?

Kontaktpersonen för respektive gäst upprättar en genomförandeplan där det framgår vilka behov du som gäst har och hur insatser ska genomföras.

Kan jag få hjälp med utprovning av hjälpmedel?

Ja, i de fall det bedöms nödvändigt.

Kan jag bjuda hit gäster?

Ja. Önskar du ha gäster till lunch eller middag går det bra att boka bord i matsalen, prata då med kökspersonalen i förväg. Det finns också möjlighet att anordna privata middagar och högtidsfiranden för nära och kära. Vi kan då hjälpa till med såväl catering som lokal.

Vad finns det för ytterligare tjänster?

Här finns fotvård och frisör.

Ingår hemförsäkring?

Ja, vi har en gemensam hemförsäkring för alla som bor här. Försäkringen täcker personligt lösöre upp till en viss summa.

Finns det trygghetslarm i lägenheterna?

Ja, alla lägenheter är utrustade med trygghetslarm. Vid behov, exempelvis vid fallrisk, kan sjukgymnasten och arbetsterapeuten ordna andra typer av larm.

Hur får jag min post och tidning hit?

Om du önskar få din post i eget postfack finns den möjligheten.

Tänk på att meddela adressändring inför flytten till Borgerskapet.

Adress:
Stockholms Borgerskap
Högalidsgatan 28
117 30 Stockholm

Tidningen lämnas utanför din dörr. Det finns också gemensamma tidningar i huset.

Hur når jag receptionen?

Receptionen ligger i huvudentrén på entréplanet. Hit kan du vända dig om du har frågor.

Öppettider
09:00-15:00 på vardagar
(Helger stängt)
Telefon: 08-720 89 00

När serveras måltiderna?

Frukost serveras mellan 08:00-09:00 i respektive gästs lägenhet av omvårdnadspersonal.

Lunch, middag och kaffe serveras i de gemensamma matsalarna.

  • Lunch   12:00–13:00
  • Kaffe 14:30
  • Middag 17:30–18:30
  • Kvällsmål

Dela