”Stipendiet innebär en otrolig lättnad”

Barytonen – och före detta punkaren – Martin Lissel är årets mottagare av Borgargåvans stipendium. Tack vare det blir drömutbildningen verklighet i höst.

Text: Isabelle Brandhofer
Foto: Helena Berzelius

Martin Lissel gillar att göra det okonventionella – som operasångare inspireras han av punkrocken och istället för att skriva en klassisk kandidatuppsats skrev han den egna operan ”Nobody”. Inspirerad av massmördaren Charles Manson.

– Att skapa något man inte sett tidigare ger mig ett driv. Ibland slår det fel och man trampar de gamla traditionerna på tårna men ibland blir det riktigt bra, säger Martin Lissel på en blandning av svenska och tyska.

Det är femte terminen på masterprogrammet i sång vid musikhögskolan i Hamburg. Innan dess har han hunnit med studier i klassisk sång vid både Kävesta och Härnösands folkhögskola och en konstnärlig kandidatexamen från Operahögskolan i Stockholm.

Att det blev just opera var aldrig planen. Martin skulle ju bli punksångare. Som 14-åring startade han punkband och valde musikinriktning på gymnasiet i Örebro. Den klassiska musiken fann han när han för första gången testade stämsång under en musiklektion.

– Det var så häftigt. Känslan när en ton resonerar mot en annan ton och det vibrerar i bröstet var helt otrolig.

Steget in i den klassiska kulturvärlden beskriver han som något av en krock.

– Punken har inga regler – ju risigare desto bättre. Här skulle jag plötsligt bete mig och klä mig på ett visst sätt. Men det var en rolig värld att upptäcka och jag tror att min bakgrund inom den ärliga och fria punken har gynnat mig. Inom operan finns många regler. Många är högst relevanta, men när man inte vet vad man sjunger om så försvinner nerven.

Med sin röst strävar han efter att kombinera det tekniska med det emotionella och drömmer om att i framtiden arbeta som sångpedagog.

– Jag är fascinerad över hur en duktig operasångare kan anstränga rösten så mycket utan att förstöra den.

Till hösten väntar en utbildning i sångpedagogik vid Stockholms musikpedagogiska institut. Någonting som Borgargåvans stipendium möjliggör.

– Att motta det är en otrolig lättnad och gör att jag slipper oroa mig ekonomiskt. Nu ska jag först avsluta utbildningen i Hamburg innan det är dags för nästa. 2022 väntar ett kontrakt med Norrlandsoperan och så sätts åtta föreställningar av min opera ’Nobody’ upp.

– Och så fortsätter jag att komponera. Just nu jobbar jag på en skruvad barnopera, men mer än så kan jag inte avslöja!

Borgargåvans stipendium

  • Sedan 2011 delar Stockholms Borgerskap ut Borgar- gåvans stipendium om 25 000 kronor till lovande musikstudenter.
  • Borgargåvan började som ett stipendium i sam- arbete med Kungliga Musikhögskolan och tilldelades framstående studenter vid skolan. Idag delas tre till fyra stipendier ut per år, både till studenter vid Kung- liga Musikhögskolan och till dem som vill fortsätta studera musik efter redan avslutade studier.
  • Stipendierna delas ut till musiker inom alla genrer och det är lärarna vid Kungliga Musikhögskolan som utser pristagarna inom sin kategori. Nomineringarna till stipendier för fortsatta studier sker genom musikskolan Lilla Akademien. ”Oftast är man inte helt flygfärdig som musiker efter en kandidatutbildning och tvingas finansiera fortsatta utbildningar på egen hand, därför är Borgargåvans stipendium viktigt. Det är väldigt roligt att kunna bistå så målinriktade och talangfulla unga musiker”, säger Borgargåvans styrelseordförande Anders Säfwenberg.

 

Missa inte Martin Lissels slutkonsert i Hamburg att lyssna på här.

2021-06-18

DELA